VACCINATION AV HUNDAR

Hundar vaccineras mot smittsamma och allvarliga sjukdomar regelbundet genom hela livet.

En valp vaccineras vid 8 veckor och 13 veckor. Sedan görs den sista grundvaccinationen vid ett års ålder. Därefter vaccineras hunden varje till var tredje år.

Fjällveterinären erbjuder vaccination under ordinarie öppettider, boka en tid som passar er.

Parvo, valpsjuka och HCC är mycket smittsamma virussjukdomar. Sjukdomarna kan drabba alla åldrar, men är framförallt allvarlig hos unga hundar och kan vara livshotande.

Kennelhosta är ett samlingsnamn för en smittsam övre luftvägsinfektion på hundar liknande influensa. Hunden drabbas av skrällhosta och ibland kräkningar. Kennelhosta kan orsakas av olika virus, varav det vanligaste är parainfluensa. För att få ett bra skydd mot kennelhosta bör vaccination ske årligen.

VACCINATION AV KATTER

Alla kattungar ska vaccineras mot parvovirus (kattpest) och herpes/calicivirus (kattsnuva). Kattungar vaccineras två gånger med tre veckors mellanrum från det att de är åtta veckor gamla. Den sista grundvaccinationen görs vid ett års ålder.

I en miljö med lågt smittryck räcker det normalt att sedan vaccinera katten vart tredje år.

Kattsnuva är ett samlingsnamn för olika virus och bakterier som orsakar en ibland mycket allvarlig luftvägsinfektion hos framförallt unga katter. Katter som drabbats av kattsnuva är bärare hela livet och kan smitta andra katter.

Kattpest är en allvarlig sjukdom som framförallt drabbar unga katter. Sjukdomen orsakas av det mycket smittsamma parvo viruset. Sjukdomsförloppet är ofta mycket snabbt, den smittade katten drabbas av fatala blodiga diarréer och kräkningar.