Tassar och tassvård – så undviker du skador

Som hundägare kan du göra mycket för att förebygga sjukdomar och skador på din hunds tassar. Hur ofta du behöver klippa klorna eller göra annan tassvård beror på hundtyp och på årstid. En jakthundsägare bör ex ägna daglig uppmärksamhet åt tassar och tassvård. Genom rätt förebyggande vård slipper hunden smärtsamma klobrott, onödigt slitage på trampdynorna och snabb effektiv vård av eventuella skärsår eller sticksår.

Vissa hundar uppvisar ett onormalt slitage på trampdynorna och/eller drabbas av spröda klor. Ofta handlar det ofta om ett underliggande problem som en medfödd allergi, en felaktig utfodring eller en hormonell sjukdom. Det är viktigt att ta reda på orsaken för att kunna behandla och förebygga grundproblemet.

Oavsett problem stärker omega 3 (fiskolja) naturligt hundens tassar och klor. Tassalva med eller utan tjära skyddar och smörjer både hud och trampdynor. Under jakdagar med skarpt före tycker vi att det är det en självklarhet att skydda hundens tassar med sockar ex cordura – oavsett om hunden har haft problem eller inte. Vi visar dig gärna hur du får sockan att sitta kvar under en hel jaktdag.

Klippa klor

Det är viktigt att träna kloklippning och tassvård redan med din valp. Klipp klorna ofta och lite i taget. Använd en vass klotång som skär eller en bra klofil. Klipp i 90 graders vinkel från klofästet. Klipp av själva klonäbben, precis invid men inte i den blodförsedda pulpan som är mycket smärtkänslig. Att klippa i pulpan orsakar obehag men ingen farlig blödning. Om det skulle inträffa finns till din hjälp ett blodstoppande pulver. Titta alltid på snittytan när du klipper – pulpan syns som en vit prick omgiven av en mörkare rödsvart ring. På en svart klo syns klokapseln som en yttre svart ring och på en vit klo syns den som en vitrosa ring.

Klobrott

Om hunden har brutit en klo är det ofta hela klokapseln som brutits loss. Om kapseln sitter kvar måste den avlägsnas för att en ny klo ska kunna växa ut. Eftersom pulpan blottas är tillståndet smärtsamt och bör därför åtgärdas av veterinär. Ett klobrott tar ofta flera veckor att läka och pulpan måste under läkningen skyddas med spray, salva och socka. Vi ger dig råd!

Sår

Hundtassar är särskilt utsatta för både stick- och skärsår. Tassarna är rika på blodkärl och blöder ymnigt. Oavsett sår måste det skötas om på rätt sätt för att det ska läka. Klipp bort ev päls kring såret. Rengör såret med koksaltlösning och/eller bakteriedödande och skyddande sårspray ex Natural bandage.

Vid större sår – lägg ett tassbandage med kompress, bomull och elastisk binda ex Vetwrap. Skydda sedan tassen från väta och smuts med en Paws socka. Större sår bör undersökas av veterinär. Mindre sår på tassar läker med fördel mer luftigt och skyddas med bakteriedödande lösning och en Cordura socka.

Tassarna på vintern

Vintern ställer speciella krav på tassvård med risk för köldkramp och köldsprickor. Förebygg problem genom att socka tassarna kalla vinterdagar, med fördel används fleece sockar. Smörj huden mellan trampdynorna med en vattenfri och skyddande tassalva ex Winterpad. Undvik isklumpar genom att först klippa bort pälsen mellan tårna.