Sommarens faror som lurar

Ormbett
Misstänker du att din hund blivit huggormsbiten ska hunden omgående åka till veterinär! Ormens gift är farligt och det går tyvärr inte att (som förr) förlita sig på att enbart ge kortison tabletter.

I akutskedet är det svullnaden som är farlig, men det är effekterna från ormens gift som är livsfarligt. En till synes pigg hund kan utveckla allvarliga symtom från hjärta och njurar veckor efter bettet. Håll den bitna hunden i stillhet under transporten, bär den om möjligt och rör inte bettområdet men kyl gärna.

Värmeslag
Det är tyvärr inte ovanligt att hundar sommartid och varma höstdagar utsätts för värmeslag. Tänk på att aldrig, aldrig under varma dagar ta med hunden på någon aktivitet eller lämna den i bilen.

Under varma eller aktiva perioder är det livsviktigt att få i hunden vätska. Att bara ge vanligt vatten räcker inte, du behöver ge vätskeersättning som underlättar upptaget av vätska i kroppen och ger hunden kolhydrater för en snabbare återhämtning. Vätskeersättning finns som färdiga produkter ex Aptus SportX eller görs som hemmablandning;

1 liter vatten
1 msk honung/druvsocker
1 tsk salt
1 krm bikarbonat

Tecken på värmeslag är en våldsamt flåsande hund med vidöppen mun som beter sig oroligt, vinglar, kräks och till och med drabbas av kramper. Eftersom kroppstemperaturen då stiger okontrollerbart är det viktigt att kyla ner hunden, men inte för fort. Kyl huvudet med en kall handduk och massera benen för att samtidigt stimulera blodcirkulationen.

Om du misstänker värmeslag ska veterinär snarast möjligt uppsökas.

Getingstick
Ett getingstick orsakar en akut ömmande svullnad. Det är smärtsamt men sällan livsfarligt. Kyl akut för att få svullnaden att gå ner akut. Kortisontabletter kan med fördel ges till en getingstucken hund, dock alltid i samråd med veterinär. Observera att om din bitna hund visar tecken på chock ska den omedelbart transporteras till veterinär.

Sårskador
Under sommaren är det inte ovanligt att hundar drabbas av sårskador. Vid större sårskador är det viktigast att stoppa blödning snabbt. Ihållande och/eller pulserande blödning eller större hudskada måste åtgärdas snarast genom att lägga ett tryckförband mot såret och stasa/snöra åt ovanför blödningen. Åk efter akutvård omedelbart till veterinär.

Mindre sårskador läker på tio dagar under förutsättning att de hålls rena. Skydda sår från smuts med klorhexidintvätt och ev bandage. Med fördel kan Manukahonund eller Zinksalva användas på sår som inte går att bandagera. Undvik slick genom en tratt.

Vattensvans
Hundar som badar i kallt vatten kan få en tillfällig svansförlamning. Vattensvans upplevs ofta smärtsamt för hunden, svansen blir plötsligt hängande och hunden blir ovillig att sätta sig ner. Förlamningen går ofta över av sig själv på några dagar. Eftersom det är smärtsamt för hunden rekommenderas receptbelagda antiinflammatoriska tabletter. Dessa ges i samråd med veterinär.

Fukteksem
Fukteksem/hot spot kan drabba alla hundar, men är vanligast förekommande hos raser med tätare päls som retrievers och spetsar. Eksemen uppstår ofta plötsligt och visar sig som ett akut rodnande hudområde med gult varigt sekret.

Klipp rent pälsen kring eksemet och tvätta med bakteriedödande och/eller lugnande lösning som klorhexidin och eftervårds med läkande salva som Derm-10. Observera att fukteksem ofta gör mycket ont! Därför ska du söka hjälp av veterinär vid större, mer smärtsamma fukteksem.

Fästingar
Fästingar sprider en rad sjukdomar som Ehrlichios och TBE (Tick Borne Encephalitis). Med fördel kan tabletter/halsband/spot on preparat användas för att undvika fästingbett.

Ta bort en fästing så snart du ser den. Bäst är att använda en fästingplockare och ta ett stadigt tag kring fästingens huvud och vrida/dra rakt ut. Många andra metoder kan få fästingen att tömma sitt maginnehåll i såret och då effektivt överföra eventuella sjukdomar den bär på. Eftervårda bettet enligt sårvård ovan.

Grillsäsong
Många grillben från kotletter eller dylikt är vassa och kan fastna i hundens matstrupe eller tarm. Majskolvar är en annan farligt grillrest som inte kan smältas ner i hundens magtarmkanal. En sådan kan orsaka ett akut och livsfarligt stopp. Kontakta därför alltid veterinär akut om din hund har råkat äta grillben eller en majskolv.

Åksjuka
Det finns en rad receptfria kosttillskott som genom att ha en lugnande verkan minska symtomen hos den åksjuka hunden som Zylkene och Adaptil. Receptbelagda läkemedel kan i vissa fall behövas, kontakta i så fall veterinär.

Paddor och grodor
Paddor innehåller ett gift, som stimulerar salivavsöndring. En hund som biter i en padda börjar salivera kraftigt, saliven forsar ur munnen. Giftet är i övrigt ofarligt och efter ca 1 dygn upphör den kraftiga saliveringen. Oftast behövs ingen veterinärvård.

Trafikolyckor
Trafikolyckor är bland de vanligaste orsakerna till att hundar akut måste uppsöka veterinär under sommartid. Ha alltid hunden kopplad i trafikerade miljöer. Även en hund som är lydig, kan bli skrämd och rusa efter en löptik, en hare, katt eller en annan hund, rakt ut framför en bil.

En bilbur eller ett säkerhetsbälte ger hunden trygghet och förhindrar att hunden skadas allvarligt vid en olycka. Rådfråga ditt försäkringsbolag om godkända krocksäkra bilburar.

Bind slutligen ALDRIG fast hunden vid bil, husvagn eller släpvagn!

Hundägarens ansvar
Som hundägare har du ett stort ansvar även när det gäller att skydda de vilda djuren och deras ungar. Tänk på att det råder koppeltvång ute i naturen på de flesta platser i Sverige mellan 1 mars och 20 augusti.