Diarré orsakas av en störning av magtarmkanalen som rubbar den naturliga bakteriebalansen. Störningen kan orsakas av olämpligt födointag, för plötsliga foderbyten, infektioner eller inälvsparasiter. Den vanligaste orsaken till diarré är dock att hunden eller katten ätit något olämpligt med feljäsning i magtarmkanalen och diarré och eventuella kräkningar som följd.

I akutskedet

Vid så kallad okomplicerad diarré, där hundens eller kattens allmäntillstånd är normalt, kan man i akutskedet stoppa diarrén med preparat som Canikur eller Attapectin. Dessa finns att köpa receptfritt hos veterinär eller på Apotek. Det är mycket viktigt att ge skonkost och vätska enligt nedanstående råd för att stabilisera magtarmkanalen. Om du följer råden nedan läker en okomplicerad diarré normalt ut av sig själv på några dagar.

Observera att om diarrén trots följda råd inte är övergående eller om hundens eller kattens allmäntillstånd är påverkat (trötthet eller slöhet) ska veterinär alltid kontaktas!

De första tre dagarna:

Ge uppstoppande Canikur tabletter eller motsvarande var åttonde timme tills diarrén upphört. Låt inte hunden/katten svälta utan ge skonkost i småportioner ofta, gärna varannan timme. Skonkost finns som färdiga produkter (ex Royal Gastrointestinal diet) men du kan också göra hemkok av ris och kokt vit fisk eller kokt magert kött (ex älg, kyckling). Det är mycket viktigt att lura i hunden eller katten vätska (helst vätskeersättning se nedan) för att förhindra uttorkning. Med fördel kan också goda bakterier (ex CanikurPro) också användas för att stabilisera magtarmfloran.

Vätskeersättning finns färdig (ex Royal rehydration) eller hemkok enligt följande recept

1 liter vatten
2 msk honung eller druvsocker
1 tsk salt
1 krm bakpulver eller bikarbonat

Koka upp vattnet, blanda i resten av ingredienserna och rör om tills allt löst sig. Servera i små portioner. Använd sked eller doseringsspruta om hunden eller inte dricker själv – lura men tvinga aldrig. Vätskebehovet är som grund 0.5 dl vätska per kg och dygn och ökar om hunden eller katten drabbas av diarré.

Därefter:

Följ instruktionerna men öka portionernas storlek och tid mellan portionerna successivt.

Om hunden inte haft kräkningar eller diarré under de senaste två dagarna byter du stegvis ut dietfodret mot hundens eller kattens vanliga kost igen under ett par dagar. Om diarrén återkommer – ge enbart dietfoder igen och rådfråga veterinär.

Öppettider V44 ( 28/10 – 1/11)

Måndag 7-17
Tisdag   7-20
Onsdag  7-17