Julens faror

Choklad, julmat, julnötter och krusiga presentsnören. Julen en härlig tid, även för våra husdjur. Det finns tid för lek, mys och långa promenader. Samtidigt finns många risker under denna högtid.

Choklad
Håll chokladaskar utom noshåll för hunden och vekna inte när hunden bedjande ber om en bit choklad. Choklad innehåller ett ämne som heter teobromin som kan orsaka förgiftning hos hunden. Mörk choklad innehåller mer teobromin.

Om hunden har fått i sig choklad bör veterinär kontaktas snarast. Genom att få hunden att kräkas upp chokladen minskar risken för förgiftning. Det cirkulerar en massa hemmagjorda recept på hur man kan får hundar att kräkas men inget av dessa är att rekommendera då effekterna av hemlagade kräkmedel kan vara lika allvarliga som av chokladen.

Julmat
Även den vanliga julmaten kan utgöra en fara för hunden. Hundar mår inte bra av fet och salt mat – se till att julskinkan får svalna på ett hundsäkert ställe. Undvik att ge hunden tillagade ben som börjar på F fågel-, fisk- eller fläskben.

Lussebullar och stearinljus
Andra saker som är vanliga orsaker till veterinärbesök under julen är att hunden ätit i sig olämpliga saker som hör julen till – saffransdeg, russin eller stearinljus. Kontakta alltid veterinär snarast om din hund ätit i sig något av dessa.

Julklappar och pynt
Trasiga julgranskulor av glas kan ge elaka skärsår. Julklappar med snören är roliga att leka med, men om hunden skulle svälja snören eller glitter kan det lätt fastna i tarmarna. Hunden kräks upprepade gånger och riskerar uttorkning och allvarliga tarmskador. Tillståndet kan snabbt bli livshotande.

Giftiga julväxter
Det finns många stämningsfulla vackra julblommor, men tyvärr är de flesta giftiga för våra hundar. Om hunden tuggat på en julväxt eller kanske plötsligt börjar kräkas, få diarré eller salivera – rådfråga alltid veterinär.

Amaryllis
Hela växten är giftig. Orsakar kräkningar och diarré.

Hyacint
Framför allt löken är giftig. Orsakar kräkningar och diarré.

Julstjärna
Hela växten är giftig. Orsakar kräkningar och diarré. Symptomen är i de flesta fall lindriga. Kraftigare besvär med svullnad och sväljsvårigheter kan förekomma.

Mistel
Bladen och bären giftiga. Orsakar diarré och kräkningar.

De vanligaste julfarorna för din hund

1. Mörk choklad – Choklad innehåller teobromin, ett ämne som är mycket giftigt för hunden. Mörk choklad har hög halt av teobromin och små mängder kan vara livshotande.
  2. Julskinka – Hundar mår inte bra av fet och salt mat. Den kan i värsta fall bli saltförgiftad eller drabbas av akut inflammation i bukspottskörteln.
  3. Jäsande degar – Saffransdegar som slukas hela kan orsaka akut alkoholförgiftning.
  4. Nötter – Vissa nötter kan vara giftigt för hundar och stora nötter kan hos framförallt mindre hundar fastna i tarmen och orsaka livsfarliga stopp i magtarmkanalen.
  5. Levande ljus – En viftande svans och ett omkullvält ljus kan sluta i katastrof.
  6. Paketsnören – Om hunden lekfullt tuggar i sig snören kan det orsaka allvarliga och till och med livshotande tarmskador.
  7. Julgranspynt – Välj djurvänligt pynt, krossade glaskulor kan ge elaka skärsår i trampdynorna.