Halta hundar

En artikel om hundars hältor från JaktJournalen skriven av Anna Pamuk
Psst! Vill du veta mer? I vår webbutik finns en webinarserie om hältor, läs mer här!

Rörelseorganet är ett särskilt utsatt organ hos våra jakthundar, oavsett ålder och jaktform. Liksom den äldre ledstela jakthunden löper den unga ivriga jakthunden en stor risk för att drabbas av förödande hältor under jakt. Risken för skador ökar också om hunden inte givits rätt förutsättningar för jakt med felaktig träning, utfodring och förebyggande vård.

De allra flesta av våra jakthundar kommer någon gång i sitt liv att drabbas av någon form av hälta.
En hälta kan uppkomma av många olika orsaker och kan, beroende på orsak och individ, visa sig på många olika sätt. Alla hältor har dock en sak gemensam – hälta innebär smärta. När rörelseorganet utsätts för en ökad belastning, snedbelastning eller överbelastning uppstår en inflammation. Den visar sig som en svullnad, ömhet, ökad värme och nedsatt funktion i och kring det skadade området.

Att en hund haltar betyder alltså att en del av rörelseorganet plötsligt eller under längre tid har blivit utsatt för en onormal belastning. För att skadan ska läka och inte förvärras blir området inflammerat som en ren försvarsåtgärd från kroppens sida. Inflammationen visar sig som en hälta.

Rörelseorganet
Själva rörelseorganet består av skelett som utgör kroppens stomme, lederna som gör rörelser möjliga och muskulatur som utför själva rörelsen. Till rörelseorganet räknas också stabiliserande ligament, nervbanor som möjliggör själva rörelsen och blodomloppet som syresätter organet. Alla dessa delar kan, om de utsätts för en onormal belastning, orsaka hälta hos hunden.

Det är inte alltid lätt att lista ut var själva skadan sitter om hunden är halt. Du kan med dina händer känna dig fram för att hitta det inflammerade området som kan vara rött och kännas ömt, varmt och svullet. Var skadan sitter tydliggörs ofta genom att du försiktigt provocerar det skadade området.

Den primära och sekundära hältan
För att det skadade området ska läka och för att skadan inte ska förvärras avlastar kroppen det skadade området. Detta betyder att andra delar av rörelseorganet får bära en större tyngd och följaktligen lider stor risk för att i sin tur överbelastas. Därför kan det i många fall där hältan har pågått en tid vara svårt att skilja mellan den ursprungliga skadan (primärhältan) och det som blir skadat till följd av den ursprungliga skadan (sekundärhältan). Den sistnämnda kan upplevas mer problematiska att behandla, varför det är viktigt att upptäcka och behandla alla hältor i tid.

Hundens normala rörelsemönster
Jag pratar ofta om vikten att som djurägare verkligen lära känna sin hund för att se avvikelser i tid. Ett bra sätt att lära sig din hunds normala rörelsemönster är att studera hundens rörelser på avstånd och också jämföra hundens rörelser med andra hundars rörelser. En rörelse är individuell. Vad är normalt för din hund? Känn, titta och kläm regelbundet igenom hela hundens rörelseorgan – nacke, rygg, svans, ben, tassar, klor, skelett, leder, muskulatur och ligament. Leta efter inflammerade områden. Inspektera särskilt hundens tassar och klor. Skador där är inte bara vanligt utan den vanligaste orsaken till att jakthunden haltar.

Den aktiva jakthundens hältor
Oavsett jaktform sätts stor press just på rörelseorganet hos våra jakthundar. Det är inte ovanligt, framförallt i början av säsongen, att de drabbas av akuta hältor som ibland kan vara förödande.

Muskelbristningar eller blödningar orsakar ofta en påtaglig akut hälta efter jakt. Kyla, vila och antiinflammatorisk medicin kan hjälpa i akutskedet men en del skador som den så kallade ”gråhundshältan” kräver omedelbar veterinärvård för att inte riskera permanenta muskelskador. En muskelskada tar normalt fyra till sex veckor att läka och ibland betydligt längre tid än så. Under läkningen är jakthunden skör och risken för sekundärhälta är överhängande.

Stressfrakturer hos jakthundar förekommer framförallt hos högintensiva jakthundar. Frakturerna eller sprickorna blir mycket påtagliga om de sitter i något av kroppens större ben, men kan orsaka en mer utdragen hältproblematik om mindre ben exempelvis i tassen fraktureras. Frakturer och sprickor diagnosticeras med hjälp av röntgenundersökning.

Ligamenten är den del av rörelseorganet som stabiliserar lederna och är därför på en jakthund särskilt utsatta för skador. De kan lätt bli övertänjda eller till och med gå av. I dessa fall krävs kirurgi och återhämtningstiden är lång. Även en mindre ligamentskada, som inte behöver opereras, tar minst två månader att läka förutsatt att hunden vilas från jakt.

Nervskador ka också orsaka hältor. Den vanligaste nervskadan är den så kallade vattensvansen, en övergående svansförlamning som orsakas av en inflammation i nerverna kring svansroten. Tillståndet är smärtsam och svansen blir till synes förlamad. Tillståndet behandlas med vila och smärtstillande medicin och är normalt övergående på några dagar.

Gamla jakthundar drabbas av artros
Äldre jakthundar som har levt ett aktivt liv med en långvarig belastning på rörelseorganet drabbas ofta av kroniska och smärtsamma inflammationer i lederna, så kallad artros. I början visar den sig som en tilltagande stelhet och en hälta som kommer och går. En obehandlad artros leder till felaktiga belastningar med sekundärhältor som följd. Därför är exempelvis seniorhundar med kronisk artros i ryggen överrepresenterade när det gäller akuta korsbandsskador.

Det är viktigt att ta seniorhundens ledstelhet på allvar för att bromsa artrosutvecklingen och för att minska risken för onödiga akuta sekundärhältor. Idag finns många bra behandlingsalternativ;

Motion; En artroshund mår bra av att motioneras, men alltid med eftertanke.

Massage och stretching; För att minska risken för skador behöver seniorhunden värmas i och ur.

Hull; Seniorhunden ska hållas slank för att minska den mekaniska belastningen på lederna.

Glukosamin och omega 3; Glukosamin är verksamt vid bildandet av ledbrosk och därför ett viktigt tillskott vid alla typer av ledsjukdomar. Goda fettsyror genom omega 3 gör lederna rörligare.
Rehabilitering; Sjukgymnastik för hundar är en effektiv behandling för att minska ledsmärtan genom att öka muskelmassan och ledernas rörlighet.

Antiinflammatorisk medicin; Idag finns många olika bra läkemedel som möjliggör ett smärtfritt aktivt liv även för gamla ledstela jakthundar.

Den unga hundens tillväxthältor
Precis som med äldre hundar ska de unga hundarnas hältor alltid tas på allvar. Hos unga individer är det extra viktigt att hitta och behandla hältan i tid för att inte skapa kroniska sekundärhältor. En obehandlad tillväxtstörning kan lätt leda till en kronisk artros/hälta.

När den unga hunden växer kan skelett och leder drabbas av tillväxtstörningar som osteokondros (tillväxtstörning i ledbrosken)och panosteit (inflammation i de stora rörbenen).

Tillväxtstörningarna uppkommer i de flesta fall under den mest intensiva tillväxtperioden mellan fyra till sju månaders ålder och ses främst hos medelstora till stora raser. Även om det nästan alltid finns en ärftlighet är felaktig utfodring och/eller en för tidig intensiv jakt utlösande faktorer. Speciellt utsatta är unga hundar som utfodras felaktigt med ett för energirikt vuxenfoder, eller med ett obalanserat hemmagjort foder med för mycket kött.

Det är viktigt att ta den unga hudens hälta på allvar och vid tecken på återkommande eller allvarlig hälta alltid kontakta veterinär för röntgenundersökning. I syfte att kartlägga individer med genetiska anlag för olika tillväxtstörningar finns inom vissa raser hälsoprogram för att främst identifiera leder med dålig passform så kallad höftleds- eller armbågsledsdysplasi.

Min hund haltar – vad ska jag göra?
Om din hund haltar signalerar kroppen att den måste vila från aktivitet för att inte förvärra en skada och för att ge kroppen tid för läkning. Ta alla hältor på allvar och behandla dem i tid. Undersök hela hundens rörelseorgan noga för att själv kanske kunna identifiera platsen och orsaken till hältan?

En okomplicerad hälta blir bra på några dagars koppelvila och återkommer inte. Koppelvila betyder att hunden endast får rastas korta turer och då i koppel. Lockelsen av att lös springa efter en ekorre eller hare på promenaden kan lätt leda till ett ”tokrus” som kan förvärra hältan.

När ska jag kontakta veterinären?

• Om hunden inte alls och plötsligt inte vill belasta ett ben
  • Om du identifierat en skada som du inte själv kan åtgärda
  • Om en hälta inte blir bättre efter någon/några dagars vila
  • Om en hälta är återkommande framförallt hos den unga hunden
  • Om hunden varit med om ett trauma exempelvis en älgspark

Förebygg hältor med sunt förnuft
Alla typer av hältor kan förebyggas genom rätt och tillräcklig träning, en väl genomtänkt utfodring och ett sunt förnuft kring hundens ålder och förutsättningar. Oavsett arbetskapacitet är det viktigt att se till att jakthunden är laddad på rätt sätt eftersom en trött hund mycket lättare skadar sig. Viktigt är också att ge alla jakthundar tid för en tillräcklig återhämtning mellan arbetspassen, vilket särskilt gäller om hunden är under två eller över sju år.