Vi på Fjällveterinären vill ge er en bra start!

Utfodring: Välj ett foder av hög kvalitet som ger din hund de bästa förutsättningarna att växa och må bra. Ett foder av hög kvalitet innehåller allt din växande hund behöver och har hög smältbarhet vilket gör att det går åt mindre foder och ger mindre mängd avföring. Men tänk på att hålla din valp vid rätt hull. ”Valphull” är inte av godo utan valpen mår bäst av att hållas smärt. Detta blir speciellt viktigt för valpar av stora snabbväxande raser som behöver ett anpassat foder som gör att de inte växer för snabbt. Från början är det bra att blöta upp torrfodret och fördela dygnsransonen på flera tillfällen. Allt eftersom hunden växer ökas portionernas storlek. Det finns alltid en rekommendation på fodersäcken, men kom ihåg att alla hundar har individuella behov så känn på hullet och mata därefter!

Avmaskning: Valparna smittas ofta av mask redan genom modersmjölken och behöver därför alltid avmaskas. Den vanligaste masken hos valpar är spolmask, men bandmask kan förekomma. Fråga din uppfödare när valpen blev avmaskad och med vilket preparat. Efter leverans ska valpen avmaskas vid 12 v ålder och 6 månader, därefter vid misstanke om mask. Lämpligt preparat köps receptfritt på apoteket.

Vaccination: Hundar i Sverige bör vaccineras mot valpsjuka, parvo och HCC (smittsam leverinflammation). Första vaccineringen görs före leverans vid 8 v ålder. Den andra grundvaccinationen ges vid 13 v ålder och sedan vid ett års ålder. Därefter revaccineras hunden vart tredje år. Hundar som ofta vistas bland många andra hundar tillexempel i tävlingssammanhang eller hunddagis, bör även vaccineras mot kennelhosta. För kennelhosta behöver årlig vaccination ske för bibehållet skydd. Om ni skall resa utomlands behöver hunden ett pass och kraven för vaccination och avmaskning varierar från land till land. På Jordbruksverkets hemsida www.jordbruksverket.se under fliken ”Djur” finns mycket information att hitta gällande resor med djur och även vilka regler som gäller. Fråga oss gärna om ni har funderingar.

ID märkning och registrering: Enligt svensk lag ska alla hundar id-märkas med chip och registreras i jordbruksverkets hundregister innan de uppnått en ålder av 4 månader. Detta gäller både rashundar och blandraser. Detta innebär att Du som hundägare skyldig att anmäla din valp till Jordbruksverkets hundregister. Detta sker lättas med hjälp av E-legitimation direkt  via Jordbruksverkets hemsida under E-tjänster-Djur- Hundregistret.

Om din valp köpts hos en uppfödare och har en officiell stamtavla från SKK (Svenska kennelklubben) är det också viktigt att ni fyller i och skickar in delen i stamtavlan gällande ägarregistrering. Detta för att valpens ägaruppgifter även skall uppdateras i SKK´s egna register.

Aktivering: Alla hundar oavsett ras mår bra av att aktiveras och stimuleras både fysiskt och mentalt. Det går naturligtvis att göra på en mängd olika sätt och det viktigaste är att man hittar en form som passar både dig och din hund och att ni har roligt tillsammans. Genom att aktivera men i valpens fall inte motioneras förebygger du massor av sjukdomar. På Fjällveterinären jobbar vi med förebyggande friskvård och ger dig tips på hur du kan aktivera och träna din hund.

För din valp är dock den viktigaste aktiviteten vila och sömn!

HÄLSORÅD FÖR VALP – ”Bra att veta”

För att veta om hunden visar symtom på ohälsa måste du först lära känna den friska hunden. Ta för vana att regelbundet undersöka din hund. Samtidigt lär sig hunden att det är ok att bli undersökt och hanterad och ni får en mysig stund tillsammans.

Tänder: Lär din hund tidigt att ”visa sina tänder”. Tandvård hos hund är viktigt för att förebygga tandsten och tandlossning framförallt hos dvärghundsraserna. Daglig tandborstning är bästa sättet att hålla tänder och tandkött friska. Vänj valpen vid tandborsten redan från början. Det finns flera förebyggande tandprodukter i vår butik och vi hjälper dig gärna med tips och råd.

Öron: Raser med hängande öron och raser med mycket öronhår drabbas lätt av öroninflammation eftersom det blir varmt och fuktigt i hörselgångarna. Hos dessa hundar är det viktigt att förebygga inflammationer genom att återkommande kontrollera öronen och med regelbunden örontvätt.

Röntgen: Vissa raser ska enligt kennelklubbens rekommendationer HD (höftled) och/eller AD (arbågsled) röntgas vid ett eller 1,5 års ålder. Kolla med din rasklubb vad som gäller för din ras. Även om du har en blandras kan det vara bra att röntga så att man kan sätta in förebyggande behandling så tidigt som möjligt om det skulle visa sig att hunden har problem.

Valpens husapotek:

• Klotång och blodstillande medel om olyckan skulle vara framme.
  • Trubbig sax
  • Febertermometer (normaltemp för hund är 38 grader)
  • Bandagematerial
  • Sårtvätt