Undersökning från nos till svans

Se gärna vår instruktionsvideo:

För att upptäcka något onormalt är det viktigt att veta vad som är normalt för din hund eller katt. Ha därför som rutin att undersöka din hund eller katt från nos till svans regelbundet. Notera förändringar som avvikande beteende eller att ett område känns ömt, varmt, svullet eller har en avvikande färg.

Här följer en liten checklista för att underlätta undersökningen för dig som djurägare – kontakta alltid veterinär för att rådfråga om du hittar något onormalt.

ALLMÄNTILLSTÅND – Börja med att känna igenom hela kroppen för att upptäcka om något är onormalt. Stryk längs med huvud, rygg och ben. Träna på att ”ta tempen”. Hund och katt har normalt en kroppstemperatur på 37-38 grader (observera att individuella variationer förekommer).

Kissar och bajsar hunden eller katten normalt? Hur ser det ut? Hur är det med törst och aptit? Avvikelser ska alltid undersökas vidare som symtom för att fastställa orsak.

RÖRELSEORGAN
– Böj igenom rygg och samtliga ben för att upptäcka eventuell ömhet och/eller svullnad. Var noga med att klippa klorna regelbundet för att undvika klobrott.

PÄLS/HUD
– Stryk igenom pälsen – hur ser den ut? Kliar sig djuret någonstans? Ser du i så fall några parasiter? Syns sår eller andra förändringar i huden? Små sår och/eller eksem i huden behandlas genom att klippa rent och tvätta med bakteriedödande sårtvätt.

NOS – Känns nosen fuktig och kall eller torr och varm? Detta kan vara tecken på att hunden eller katten inte mår bra. Ta alltid tempen för att kontrollera om hunden eller katten har feber.

MUN
– Är slemhinnorna rosa eller missfärgade? Rodnande slemhinnor kan vara tecken på en halsinflammation. Gör i så fall en yttre och en inre muninspektion (se råd vid halsinflammation). Luktar det illa ur munnen? Då finns det också bakterier. Är tänderna rena? En gulbrun beläggning tyder på tandsten som måste avlägsnas antingen med tandstensskrapa eller med ultraljud hos veterinär.

ÖGON
– Har hunden eller katten en klar blick? Rinner det ur något eller båda ögonen? Hur ser sekretet i så fall ut? Ett klart sekret är tecken på en irritation – ta kontakt med din veterinär för att komma fram till vad som irriterar. Om hunden eller katten kniper med ett öga ska veterinär omedelbart kontaktas då det kan röra sig om ett ögonsår.

ÖRON
– Är öronen rena och torra? Om öronen är rodnande med ett brunaktigt sekret kan hunden eller katten ha råkat ut för en öroninflammation. Öronen tvättas då med en receptfri örontvätt. Om problemet inte är övergående efter tvätt kan hunden eller katten ha råkat ut för en smärtsam som behöver behandlas hos veterinär. Hos katt är de flesta öroninflammationer orsakade av öronskabb med sekret som ser ut som ”kaffesump”.

BUK
– Kläm igenom buken – en normal buk ska kännas mjuk och inte ömma. Om hunden eller katten visar obehag försök att identifiera var i buken det gör ont. Kontakta alltid veterinär för rådfrågning.

RUMPA
– Kontrollera anus och vulva eller penis och testiklar. Slickar sig hunden eller katten bak eller åker på rumpan? Om hunden eller katten är svullen kring anus kan det vara tecken på analsäcksinflammation. Flytningar från vulva ska alltid tas på allvar då det kan röra sig om en livmoderinflammation.

TILL SLUT SVANSEN – Avsluta undersökningen med att känna igenom djurets svans. Känns någon svullnad eller ömhet?

Ge sedan mycket beröm och godis. Och du – kom ihåg att fråga om du hittar något onormalt!