Sommarens faror som lurar

Ormbett
Misstänker du att din hund blivit huggormsbiten ska hunden omgående åka till veterinär! Det går tyvärr inte att förlita sig på att enbart ge kortison tabletter.

I akutskedet är det svullnaden som är farlig, men det är effekterna från ormens gift som är livsfarligt. En till synes pigg hund kan utveckla allvarliga symtom från hjärta och njurar långt efter bettet. Håll den bitna hunden i stillhet under transporten, bär den om möjligt och rör inte bettområdet.

Värmeslag
Det är tyvärr inte ovanligt att hundar sommartid och varma höstdagar utsätts för värmeslag. Tänk på att aldrig under varma dagar lämna hunden ensam i bilen och vattna alltid hunden före, under och efter arbete gärna med vätskeersättning (ex Royal Rehydration).

Tecken på värmeslag är en våldsamt flåsande hund med vidöppen mun som beter sig oroligt, vinglar, kräks och till och med drabbas av kramper.

Eftersom kroppstemperaturen stiger okontrollerbart vid värmeslag är det viktigt att kyla ner hunden, men inte för fort. Kyl först huvudet och massera sedan benen för att stimulera blodcirkulationen.  Om du misstänker värmeslag ska veterinär snarast möjligt uppsökas.

Getingstick
Ett getingstick orsakar en akut ömmande svullnad. Det är smärtsamt men sällan livsfarligt. Kyl akut för att få svullnaden att gå ner akut. Kortison tabletter kan med fördel ges till en getingstucken hund – dock alltid i samråd med veterinär. Observera att om din hund visar tecken på chock ska den omedelbart transporteras till veterinär.

Sårskador
Under sommaren är det inte ovanligt att hundar drabbas av sårskador. Vid större sårskador är det viktigast att stoppa blödning snabbt. Ihållande och/eller pulserande blödning eller större hudskada måste åtgärdas snarast. Lägg ett tryckförband mot såret och stasa/snör åt ovanför blödningen. Åk omedelbart till veterinär.

Mindre sårskador läker på tio dagar under förutsättning att de hålls rena och torra. Skydda sår från smuts med bandage och undvik slick med hjälp av tratt. Ett sår ska alltid rengöras så fort som möjligt. Ett större sår bör sys inom åtta timmar.

Vattensvans
Hundar som badar i kallt vatten kan få en tillfällig svansförlamning. Vattensvans upplevs ofta smärtsamt för hunden, svansen blir plötsligt hängande och hunden blir ovillig att sätta sig ner. Förlamningen går ofta över av sig själv på några dagar. Eftersom det är smärtsamt för hunden rekommenderas receptbelagda antiinflammatoriska tabletter.

Fukteksem
Fukteksem eller hot spot kan drabba alla hundar, men är vanligast förekommande hos raser med tät päls ex retriever och spetsar. Eksemen uppstår ofta plötsligt och visar sig som ett akut rodnande hudområde med gult varigt sekret.

Klipp rent pälsen kring eksemet och tvätta med bakteriedödande och/eller lugnande lösning (ex klorhexidin och/eller Espree hot spot foam). Observera att fukteksem ofta gör mycket ont! Sök därför alltid hjälp av veterinär vid större fukteksem.

Fästingar
Fästingar sprider sjukdomar – hos hund förekommer Borrelios, Ehrlichios och TBE (Tick Borne Encephalitis).

Ta bort en fästing så snart du ser den. Bäst är att använda en fästingplockare – ta ett stadigt tag kring huvudet och vrid och dra rakt ut. Alla andra metoder kan få fästingen att tömma sitt maginnehåll i såret och då effektivt överföra eventuella sjukdomar den bär på.

Grillsäsong
Hundar ska inte matas med kotlettben, fiskben eller fågelben! Benen är vassa och kan fastna i matstrupe och tarm. Majskolvar kan inte smältas ner i hundens magtarmkanal och kan orsaka ett akut och livsfarligt stopp. Kontakta alltid veterinär akut om din hund har råkat äta delar av eller en hel majskolv.

Åksjuka
Det finns en rad receptfria kosttillskott som genom att ha en lugnande verkan minska symtomen hos den åksjuka hunden ex Zylkene och Adaptil. Receptbelagda läkemedel kan i vissa fall behövas – kontakta i så fall veterinär.

Paddor och grodor
Paddor innehåller ett gift, som stimulerar salivavsöndring. En hund som biter i en padda börjar salivera kraftigt, saliven forsar ur munnen. Giftet är i övrigt ofarligt och efter ca 1 dygn upphör den kraftiga saliveringen.

Trafikolyckor
Trafikolyckor är bland de vanligaste orsakerna till att hundar akut måste uppsöka veterinär sommartid. Många trafikolyckor skulle kunna förhindras genom att hundägaren vidtog enkla försiktighetsåtgärder.

Ha alltid hunden kopplad i trafikerade miljöer. Även en hund som är lydig, kan bli skrämd och rusa efter en löptik, en hare, katt eller en annan hund, rakt ut framför en bil.

En bilbur till hunden ger hunden trygghet och förhindrar att hunden skadas allvarligt vid en olycka. Rådfråga ditt försäkringsbolag om godkända krocksäkra bilburar. Det finns annars särskilda säkerhetsbälten för hund att köpa.

Bind slutligen ALDRIG fast hunden vid bil, husvagn eller släpvagn!

Hundägarens ansvar
Som hundägare har du ett stort ansvar även när det gäller att skydda de vilda djuren och deras ungar. Tänk på att det råder koppeltvång ute i naturen, på de flesta platser i Sverige, mellan 1 mars och 20 augusti.

Även på vissa badplatser råder koppeltvång, eller förbud att ha hundar med sig. Kontrollera med din kommun vad som gäller.

Sommartid är det också mer aktuellt än någonsin att förebygga hundslagsmål och annan skada som hundar kan ställa till med, om inte ägaren har situationen helt under kontroll.

Öppettider VINTER

Mån 7-17
Tis 7-20
Tors 7-20