Öroninflammation hos hund

Akut öroninflammation är en smärtsam sjukdom i hörselgången. I hörselgångens trånga, varma och fuktiga miljö trivs bakterier och svampar. Av vatten, smuts och hängande öronlappar kan hörselgången täppas till och därigenom orsaka en onormal tillväxt av svamp och bakterier – en öroninflammation uppstår.

Öroninflammation kan vara mycket smärtsamt för hunden. Tecken på öroninflammation är ömhet, klåda, värme, ökat brunt eller gult sekret och en sötaktig lukt från hörselgången. Hunden skakar på huvudet och kan också luta det åt den sida som öroninflammationen fått fäste.

Då hunden visar dessa symtom bör veterinär kontaktas för undersökning/behandling.

Risken för att drabbas av öroninflammation minskar om hörselgången rengörs, hålls fri från öronhår och luftas regelbundet. Framför allt viktigt är detta på hundar med hängande öron med eller utan rikligt med öronhår, hundar med hudproblem eller hundar som tidigare drabbats av öroninflammationer.

Vid rengöring av öron används med fördel receptfri örontvätt som dels löser upp vaxproppar och dels surgör hörselgången så att bakterier och svampar inte trivs.

För hundens öra försiktigt snett uppåt bakåt för att öppna upp hörselgången och fyll den med örontvätt. Massera sedan hörselgången lätt från utsidan i några sekunder – försök hindra hunden från att skaka ut allt direkt. Rengör därefter ytterörat med bomullstussar indränkta i örontvätt och torka sedan torrt med bomull.

Medicinering av öroninflammationer sker i första hand med örondroppar som innehåller kortison, antibiotika, svampdödande medel och/eller en smärtstillande komponent.

Örondropparna droppas ner i hörselgången enligt de råd som veterinären föreskriver.

Öroninflammationer tar normalt tid att läka ut helt. Risken med en för tidigt avslutad behandling är att öroninflammationen snart kommer tillbaka. Det är därför viktigt att hela behandlingen fullföljs även om öronen ser bra ut. Det är också därför viktigt att hunden kommer på återbesök.

orondropp

Öppettider VINTER

Mån 7-17
Tis 7-20