Kliande hundar

Den vanligaste orsaken till klåda hos våra hundar är parasiter som lever i eller på huden. Om en hund plötsligt börjar klia sig börjar veterinären därför alltid med att utesluta parasiter. Det är framförallt vanligt med rävskabbsinfektioner på hundar i vårt område.

Rävskabb är ett mikroskopiskt litet kvalsterdjur som lever i värddjurets hud, vilket orsakar en påtaglig klåda och rodnad. Rävskabb är mycket smittsamt vid direktkontakt mellan hundar och mellan hundar och rävar. Människor och katter drabbas normalt inte av rävskabb. Skabbdjuret är känsligt för värme, kyla och uttorkning, varför det överlever dåligt utanför värddjurets hud.

Om hunden haft närkontakt med en skabbräv kan hunden inom en halvtimme tvättas noga med vanlig såpa. Det finns dock inga garantier för att hunden inte smittas av rävskabb. Normalt uppstår symtomen i form av en påtaglig klåda inom ett par veckor.

Som regel måste alla hundar som har haft närkontakt med den smittade hunden behandlas. Ett effektivt spot on preparat (receptbelagda Stronghold) appliceras på huden mellan skulderbladen. Genom att upprepa behandlingen efter 2 veckor dör alla livsstadier av parasiten. Behandlingen är mycket effektiv och preparatet tolereras av alla raser.

Efter behandling mot rävskabb kan hunden få en intensiv klåda av den allergiska reaktion som döda skabbkvalster i huden orsakar. Klådan uppstår ofta någon dag efter den första behandlingen och försvinner normalt på ett par dagar.

Om klådan fortsätter eller om du ser tecken på hudinfektion (ökad rodnad, plitor, varblåsor, eksem) ska veterinär alltid rådfrågas.

… kan min hund klia sig för att den är allergisk?

Om din hund har upprepade problem med klåda eller eksem kan den vara allergisk. En allergi är en medfödd överkänslighet för något som normalt finns i hundens närmiljö eller protein i hundfoder. Känsligheten ger sig uttryck i återkommande inflammationer i hundens hud eller magtarmkanal. En inflammation i huden frigör ämnen som ger ökad klåda, rodnad, varblåsor och eksem i huden.

Om din hund har upprepade hudproblem behöver den hudutredas av veterinär för rätt diagnos och behandling. Kontakta oss gärna för att rådfråga om just din hunds eventuella hudproblem. Vi har kunskapen och produkterna (ex omega 3 fiskolja och klådstillande schampo/balsam) du behöver för att förebygga och behandla din hunds hudproblem.

Öppettider VINTER

Mån 7-17
Tis 7-20
Tors 7-20