Jakthundsbesiktning

– så förbereder du hunden på rätt sätt inför jaktsäsongen

Hur vet du hur din jakthund egentligen mår? Det kan vara svårt att avgöra även för den mest inbitne hundägaren. De flesta av våra jakthundar är mästare på att kompensera skador och dölja sjukdomar. Som en viktig del i dina förberedelser inför jakten är det därför viktigt att göra en hälsokontroll av din hund för att hitta eventuella hälsoproblem.

Vid en jakthundsbesiktning tolkar vi hundens hälsa genom att använda våra sinnen med särskild uppmärksamhet på avvikelser. Inflammation är kroppens svar på en retning och yttrar sig genom att vävnaden blir varm, öm, svullen, rodnande och förlorar sin funktion. Det är egentligen kroppens sätt att tala om att något är fel och att vävnaden behöver skyddas. Det är inflammationen som vi hundägare ofta uppfattar som ett symtom hos hunden.

Olika jakthundar är olika benägna att utveckla inflammationer på olika ställen i kroppen. Exempelvis är det vanligare med magtarmstörningar hos unghundar, hudproblem hos vattenarbetande hundar, luftvägsproblem hos skällande hundar och rörelsestörningar hos äldre hundar. Allt detta kallar vi för hundens riskområden, områden som hos hundtypen kräver lite extra uppmärksamhet och omvårdnad inför och under jakten.

I sju steg kan du här enkelt lära dig hur du gör en jakthundsbesiktning på din jakthund.
Gå igenom din hund steg för steg och var särskilt uppmärksam på din hunds riskområden. Rådfråga alltid veterinär om du känner dig osäker eller hittar avvikelser.

1. Det normala
    För att bedöma om din hund är skadad eller sjuk måste du först känna till vad som är normalt. Det handlar om hur du uppfattar din hunds beteende i vila, i träning och i hårdare arbete. Observera hur din hund äter, dricker, kissar och bajsar. Stryk över hundens rygg – hur ser pälsen ut och hur känns hullet?En hund som mår bra och utfodras rätt tappar inte hull, bajsar jämt och sparsamt och upplevs pigg utan tecken på avvikelser från det normala. Även små avvikelser ska tas på allvar. De kan vara tecken på en dold underliggande sjukdom eller skada. Kom ihåg – det är du som känner din hund och vet vad som är normalt.Om du upplever att något är onormalt är det bra att ta tempen och undersöka hundens slemhinnor. Med en ändtarmstermometer avgör du om hunden har feber – normalt ligger tempen mellan 37-38 grader.  Hundens slemhinnor ska normalt vara ljusrosa. Missfärgade slemhinnor är tecken på att hunden troligen lider av en underliggande sjukdom eller skada som behöver veterinärvård.
  2. Andning och puls
    Hundens puls hittar du på insidan av låret, nära benfästet. Normalt har hundar en puls på 80 till 120 slag i minuten men den är ofta lägre på en jakthund i arbete. Det är inte ovanligt att en duktig jakthund har en vilopuls på 30 och en arbetspuls på 300 – ju mer tränad desto lägre vilopuls. Likaså kan andningens frekvens och utseende variera. Observera andningen på din hund i vila och räkna andetagen. Normalt andas en hund i vila 10 till 30 andetag per minut.En för hunden onormalt hög vilopuls och/eller ett onormalt andningsmönster är ett tecken på en allvarligare cirkulationspåverkan som hjärtsvikt eller lungödem.
  3. Rygg och rörelser
    Det bästa sättet att tidigt hitta rörelsestörningar på hunden är att observera dess rörelsemönster och att palpera eller känna igenom rygg och ben.Observera din hunds rörelsemönster ofta och noga. Jämför med andra hundars rörelser. Genom att låta hunden gå långsamt fram, tillbaka och i snäv cirkel syns tydligare avvikelser i rörelsemönstret. Kanske sträcker hunden inte ut som den ska, skjuter rygg eller haltar med ett eller flera ben?Sedan palpation. Med tummen på den ena sidan ryggraden och pekfingret på den andra känner du igenom hundens rygg från nacke till svansrot. Med en hand på vardera framben respektive bakben känner du sedan igenom benen uppifrån och ner. Slutligen böjer du igenom samtliga ben. Under palpationen är du observant på om hunden visar några tecken på inflammation – svullnad, ömhet, värme. Kom ihåg att hälta alltid innebär smärta och behöver vila.
  4. Tassar och klor
    Det är viktigt att regelbundet inspektera jakthundens tassar och klor. Klipp klorna för att undvika smärtsamma klobrott. Spruckna trampdynor eller klor tyder ofta på en felaktig utfodring eller en sjukdom. Oavsett orsak är omega 3 tillskott / fiskolja då att rekommendera.De flesta jakthundstassar mår bra av att vårdas med olika typer av salvor för att öka hållbarheten och minska slitaget.
  5. Svalginspektion 1-2-3-4
    Genom att göra en svalginspektion i fyra steg ser du tidigt om din hund lider av en halsinflammation.Halslymfknutorna hittar du bakom hundens käkvinklar. Svullna och ömma lymfknutor är det ett säkert tecken på en halsinflammation. Genom ett lättare tryck över hundens struphuvud och luftstrupe genomförs sedan en host-test. Om hunden hostar ihållande vid minsta beröring är luftstrupen inflammerad.Inspektera sedan slemhinnans färg i munnen. Rodnande slemhinna med små tydliga blodkärl tyder på en inflammation. Få slutligen hunden att gapa genom att placera en hand på överkäken med tummen bakom de stora tänderna samtidigt som du trycker ner tungan med den andra handen. Träning ger färdighet! Längst bak i svalget finns tonsillfickorna. Genom att peta fram tonsillerna får du en bra uppfattning om hur kraftig inflammationen är. De flesta halsinflammationer är multifaktoriella – har många olika orsaker.Tecken på halsinflammation ska alltid följas upp hos veterinär. Behandling med antiinflammatorisk medicin och en stunds vila från jakt är ofta mycket effektiv mot inflammationen.
  6. Känn igenom buken
    Spreta händerna och för de mot varandra över hundens buk. Kläm sedan igenom buken med en hand på var sida buken. En normal buk ska kännas mjuk och inte ömma.I den främre delen av buken finns mage, lever och bukspottkörtel. Centralt ligger tunntarmar och mjälte. I den övre delen mot ryggen ligger njurarna. I den bakre delen av buken ändtarm, livmoder eller prostata och urinblåsa. Om hunden visar smärta eller känns spänd i buken ska du rådfråga veterinär.
  7. Ögon och öron
    Jakthundens ögon är ofta utsatta, oavsett jaktform. Lys in i båda ögonen för att inspektera ögats utseende och pupillens reaktion mot ljus. Hos våra äldre hundar syns ofta en ofarlig grumling av linsen. Ett ökat tårflöde eller ett knipande öga är tecken på en ögonskada som behöver undersökas. Med fördel kan en ögonskada i fält rengöras med koksalt och lokalbehandlas med skyddande ögondroppar.Hundar med hängöron drabbas lättare av öroninflammationer. Tecken på detta är ett rodnande och ömmande öra ofta med ett synligt brunaktigt sekret som luktar sött. Hundens hörselgång är lång och trång och rengörs lättast med en receptfri örontvätt och en kompress i ytterörat.

…slutligen husapoteket

Som hjälp för din jakthundsbesiktning är det bra att ha ett husapotek hemma. Ett husapotek är färskvara och behöver regelbundet ses över och uppdateras. Apoteket ska vara anpassat efter just din hunds behov och är till för att användas. Med ett bra hundhusapotek kan du både förebygga skador och ge akutsjukvård om olyckan skulle vara framme.

En bra grund för ett husapotek hittar du hos välsorterade apotek och veterinärkliniker;

Sårtvätt, desinfektionsmedel, engångshandskar, bomull på rulle, pincett/peang, sax med trubbig spets, klotång, ficklampa, elastiskt tassbandage, steril kompress, tassocka, koksalt, skyddande ögondroppar, fästingborttagare, termometer, öronmedel, utvalda mediciner och akutnummer till veterinär.