Jakthunden med halsinflammation

Se gärna vår instruktionsvideo:

En halsinflammation gör att de övre luftvägarna av någon orsak blir ansvällda under ansträngning. Andningen blir som en följd ansträngd och förmågan att syresätta kroppen minskar. Detta påverkar orken, skallet, luktsinnet och aptiten negativt. Ofta kommer symtomen smygande under träning för att plötsligt bli akuta och mycket påtagliga under intensivare arbete.

När det ”inte funkar” ute i skogen kom ihåg detta – det är mycket vanligare att en jakthund med dåligt luktsinne har drabbats av en halsinflammation än att den är smittad av noskvalster.

Varför får hundar halsinflammation?

En inflammation är egentligen kroppens reaktion på en retning. En infektion av virus, bakterier eller parasiter kan vara orsak till själva retningen, men även en överansträngning av luftvägarna kan ge upphov till en halsinflammation. Det är infektionen som smittar och inflammationen som ger upphov till hundens symtom. I de allra flesta fall smittar alltså inte en halsinflammation.

Infektioner i de övre luftvägarna orsakade av bakterier och virus är inte ovanligt hos våra hundar. Framförallt virus sprids lätt mellan individer och kan orsaka påtagliga bekymmer för en jakthund. Risk för smitta är något att tänka på när din hund träffar andra hundar exempelvis genom utställningar, parning eller jakt.

Det är inte särskilt vanligt med noskvalsterinfektioner hos våra jakthundar. I de fall de förekommer är dagens antiparasitära mediciner mycket effektiva. Parasiten dör momentant av och hunden är ofta symtomfri och därigenom jaktbar inom några dagar. I de fall symtomen kvarstår är det ingen ”envis noskvalster infektion” utan istället en inflammation i de övre luftvägarna som effektivt behandlas med antiinflammatorisk medicin och vila från jakt.

Tyvärr förekommer också förr exotiska parasiter som hjärtmaskar och lungmaskar i Sverige. Vid utredning av ”trött jakthund” eller/och ”dåligt luktsinne hos jakthunden” är det därför viktigt att utesluta dessa parasiter med avföringsprov.

Magkatarr eller till och med magsår hos jakthundar är tyvärr inte ovanligt, framförallt hos våra unga hundar. En magkatarr eller magsår orsakar genom sura uppstötningar ofta en halsinflammation. Andra symtom är avmagring, illamående och en orkeslöshet. En ung hund känner inte sina begränsningar och löper därför stor risk att överansträngas. Unga hundar är sköra och behöver en hundägare som ser till att förvalta sin unghund.

Ibland kan miljön och rutiner i hundbesättningen spela en stor roll för att utveckla halsinflammationer. Isoleringsmaterial i hundhus, bäddmaterial i hundkojor, olika hundfoder kan alla innehålla främmande ämnen som potentiellt kan orsaka halsinflammationer.

Vissa individer verkar slutligen lättare drabbas av inflammationer i luftvägarna, troligen beroende på hundens anatomi och på dess arbetssätt. Vad vi oavsett orsak vet är att en duktig och hårdpresterande jakthund löper större risk att överanstränga sina luftvägar och lättare drabbas av en halsinflammation.

Hur vet jag då om hunden har en halsinflammation?

Som jakthundsägare är det viktigt att ”ha koll på hälsoläget” för att upptäcka och förebygga ohälsa. Våra jakthundar är avlade till att vilja jaga till nästan vilket pris som helst. Om de inte mår bra döljer de ofta symtom på ohälsa – något som verkligen ställer krav på oss jakthundsägare. Genom att göra en regelbunden jakthundsbesiktning lär du känna just din hunds hälsostatus och hittar avvikelser i tid, exempelvis en begynnande halsinflammation.

Gör en yttre halsinspektion genom att känna på hundens hals, från lymfknutorna under käkvinkeln, via struphuvudet, ner mot luftstrupen. En svullen och öm lymfknuta och/eller en tydlig och ofta ihållande hosta då du känner på struphuvud och luftstrupe är tecken på en halsinflammation.

Slemhinnorna i munnen ger oss mycket information om hur hunden mår och är en viktig del av den inre halsinspektionen. En rodnande slemhinna med tydliga små blodkärl är tecken på inflammation. Rodnanden syns ofta längre ner mot svalget och stämbanden och omfattar ibland tonsillerna (som för att bedömas bör petas fram ifrån sina fickor).

Hur behandlas en halsinflammation?

Vid tecken på en halsinflammation ska veterinär kontaktas för vidare undersökning och behandling. Veterinären går nogsamt igenom hunden, hundens miljö och era rutiner för att fastställa orsaken till inflammationen. Ibland är det inte så enkelt, jag upplever att de allra flesta halsinflammationer har många orsaker.

En behandling sätts in med antiinflammatorisk medicin och i många fall medicin mot magkatarr. Vid tecken på en bakterie infektion sätts antibiotika in. Att under behandlingen vila från jaktaktivitet och framförallt skall är viktigt. När en besättningssmitta misstänks rekommenderas en undersökning av samtliga hundar och deras närmiljö.

Hur förebygger du som djurägare en halsinflammation?

Det är av största vikt att djurägaren i samråd med sin veterinär följer upp behandlingen och förebygger återfall. Att fortsatt och regelbundet göra en jakthundsbesiktning är viktigt liksom rätt tänk kring utfodring under jakt och rätt förhållande mellan aktivitet och vila.

Endast i de fall där tonsillerna tydligt och återkommande är ansvällda och jakthunden för övrigt inte uppvisar symtom på sjukdom rekommenderas en tonsillopereration. Operationen är ingen garanti för att problemet försvinner och det är viktigt att i beslutet ta hänsyn till att tonsillerna är luftvägarnas första försvarslinje mot infektioner och inte ska opereras bort i onödan.

Våga vägra halsinflammationer!

Halsinflammationer, även om de funnits en längre tid, verka öka stadigt hos våra jakthundar. Det är den vanligaste orsaken till dåligt luktsinne hos våra jakthundar. Varför vissa individer och vissa linjer lättare drabbas av halsinflammationer kan vi bara spekulera kring tills den dag vi har mer fakta genom forskning. Fram till dess bör vi som uppfödare ändå rannsaka oss själva – är det verkligen hållbart att avla fram bättre och bättre jakthundar utan ökad risk för ett ohållbart slitage på hundkroppen?

Som jakthundsägare bär vi alla ett stort och viktigt ansvar för våra jakthundars hälsa. Vi kan som ägare inte påverka individens förutsättningar, men vi kan motverka risken för att individen drabbas av hälsoproblem.  Risken minskar om vi genom regelbunden jakthundsbesiktning hittar avvikelser i tid och har rätt tänk kring träning och utfodring. Så tänk efter – har du koll på hundens hälsoläge? Har du förberett och planerat din hunds jaktarbete och lagt in vilodagar mellan passen? Har du koll på att din hund inte går tom på energi och vätska under jaktdagen?

Genom din egen kunskap om hur hunden mår och vad du ska göra för att minska risken för sjukdom kan du i god tid innan jaktsäsongen hantera eventuella hälsoproblem hos din hund. Det kommer då att finnas alla förutsättningar för att era stora förväntningar inför hösten verkligen kommer att uppfyllas.

Öppettider VINTER

Mån 7-17
Tis 7-20
Tors 7-20